Je bereikt dit door voldoende ontspanning, rust en stilte te nemen. Want voor een gezonde balans tussen lichaam en geest is het nodig om inspanning en ontspanning goed af te wisselen.

Onthaast meer. Gun jezelf kwaliteitstijd. Geef jezelf vaker toestemming om niks te hoeven of te moeten en je hoofd leeg te maken. Zodat je meer in je lijf komt en zakt, en makkelijker signaleert wat er speelt of leeft, in jou en om jou heen. Juist, om jezelf niet te verliezen en goed voor jezelf te zorgen. Omdat je ontvankelijker wordt voor de verschillende stemmen van je binnenste, en leert luisteren naar je lichaam.

Je bewerkstelligt dergelijk contact vanuit een mindful leven (leven met aandacht). Het maakt je in het hier en nu bewust van alle signalen, fysieke ervaringen, gevoelens en innerlijke informatie en stemmen van je lichaam.

Als je maar vaak genoeg de rust en tijd neemt om hier bij stil te staan,
zak je steeds meer met je aandacht in je lijf. Ook aard je letterlijk.
En sta je beter open voor de wijsheid van al je innerlijke krachtbronnen
– hoofd, hart, buik, wil, handen, voeten.

Tips

Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om stress te verminderen en meer tot rust te komen. Door – bijvoorbeeld een paar keer per dag – bewust aandacht te geven aan een diepe en rustige ademhaling, via je buik, wordt je ontspanner en ben je meer in contact met je (gehele) lichaam.

Rust en relax regelmatig door bijvoorbeeld, ontspannings- of mindfuloefeningen te doen, te wandelen, de natuur in te gaan, naar muziek te luisteren, te zingen, te lezen, te dansen, te mediteren of yoga of een andere oosterse bewegingsleer te beoefenen. Of door met je handen bezig zijn door te breien, tuinieren, koken of schilderen.

Besef dat positieve gedachten constructiever zijn dan negatieve gedachten,
en geef jezelf vaker een – innerlijke – glimlach.

Drink, eet, kook, beweeg, leef bewust. Doe het met aandacht!

Volg je hart. Doe wat kloppend voelt voor jou. Sta stil bij de vraag waar je hart telkens weer sneller van gaat kloppen, en wat betekenis of vervulling geeft aan je leven.

Welk diep verlangen leeft er in jou? Wat heeft dit deel van jou nodig?  En maak hier ruimte / tijd voor.

Categorieën: thuis in jezelf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *